Csak most csak nálunk

Heti Menü
Heti Menü

Hónap whiskyje

Macallan Amber

Macallan Amber

100%-ig sherry hordóban érlelt, 100%-ig természetes szín, 100% Macallan! Amber – Borostyán: kezdetben virágos … tovább>

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy időben értesülj a programokról!

le szeretnék iratkozni>

Fiktív Kult

Reklám a Nagy Háborúban (1914-1918)

A kiállítás háborús hétköznapokat idéz a reklám tükrében

A kiállítás háborús hétköznapokat idéz a reklám tükrében színes plakátokkal, érdekes tárgyakkal, enteriőrökkel. A látogató meggyőződhet arról, hogy a reklám a háborúban, a legtragikusabb események közepette is reklám maradt.

A 20. század elején európai színvonalra emelkedett reklám sokszínű világa (plakát, hirdetés, árjegyzék, katalógus, képeslap, számolócédula, reklámbélyeg, reklámfilm) közéleti, kereskedelmi és kulturális tartalmával felszínesen, de nyomon követte kora történelmi eseményeit.A hirdetőoszlopokon és a falakon kiváló grafikusok (Bér Dezső, Bíró Mihály, Bortnyik Sándor Faragó Géza, Földes Imre stb.) plakátjai árut kínálnak, mulatóba, moziba invitálnak: a katonák gondtalanul söröznek, tábortűz mellett Minuta teát isznak, megfáradt tagjaikat Brázay sósborszesszel kenegetik. A kedélyesen mulattató plakátok nem tükrözik a veszteséget, a nélkülözéseket, a mérhetetlen emberi szenvedést. A háború alatt megnőtt a reklám közvéleményformáló szerepe. Feladata propagandával, politikai agitációval bővült. Hadikölcsön jegyzésére buzdított, hadikiállításokat, jótékony rendezvényeket hirdetett. Sürgette a Hadsegélyező Hivatal és az Auguszta-alap gyűjtéseit a hadiözvegyek-és árvák, a hadirokkantak megsegítésére. Különlegesség a Nemzeti Áldozatkészség szobráról készült, ritkán látható plakát.Az uralkodók, az osztrák-magyar haderő vezetőinek képmásai lelkesítő propagandatárgyakon ösztönöztek önzetlen áldozatvállalásra. Erre emlékeztetnek a vitrinekben a porcelán használati-és dísztárgyak, valamint az ékszerek (karkötők és gyűrűk). E

gy hatalmas üstben felhalmozott rézedények a világháború elhúzódása miatt kialakult fémhiány enyhítésére elrendelt gyűjtési akciót szimbolizálja. A nyersanyaghiány látványosan jelentkezett a cipőiparban is. A kis cipészműhelyben fatalpú bakancs és szandál kelthet érdeklődést.Az újsághirdetések a napi kereslet-kínálat szószólói voltak. A kiállításon is lépten -nyomon találkozni velük. Ajánlottak fertőtlenítőszereket, egészségügyi cikkeket, katonai felszereléseket, könyveket, sőt a frontéletet megszépítő hangszereket is. Egy "beszélőgép" (gramofon) hirdetése szerint esténként "Küzdelem és roham után, mikor a hős magyar katona pihenőre tér, édesbús nóták mellett gondol haza." A gramofon egy tárogató társaságában jelen van a lövészárkot ábrázoló óriásfotó előtti enteriőrben. A Diana termékcsalád (sósborszesz, arckrém és púder) reklámkampánya volt a legnagyobb a háború idején. A Diana arckrém egy kis budoár tükörasztalán látható jellegzetes "női holmik" között. A háborús kötött gazdálkodás következtében megszűnt a kereskedelem korábbi szabadsága. Az állam ármaximáló rendeletekkel igyekezett az áremelkedést megakadályozni. Felvásárlási és elosztó központok sokaságával, rendeletek tengerével igyekezett úrrá lenni a nehézségeken. Bevezették a jegyrendszert. A vegyeskereskedés ajtaján a színes reklámtáblák még a békeidőkre emlékeztetnek, ám a kirakat csaknem üres. A legnagyobb ínség és kétség közepette tovább működtek, sőt szaporodtak a mulatók. A közönség köre a milliomosokká vált hadiszállítók és ügyeskedők táborával bővült. A legválságosabb időben is virágzott a szórakoztatóipari reklám. A kiállításon a látogató betérhet egy hadimoziba is.

« vissza az előző oldalra